fredag 28. september 2012

Victor Jara



Det har kommet meg for øre - via Twitter, fra Ana Tijoux (!) som jeg har skrevet om på bloggen tidligere (Twitter er fantastisk, og surrealistisk) - at Victor Jara ville hatt bursdag i dag. Han var født på denne dag i 1932.



Foto: http://www.rock.com.ar


Victor Jara var en chilensk visesanger, poet og politisk aktivist. Han ble tatt til fange av militære styrker kort tid etter statskuppet i 1973 og torturert og drept på en stadion i Santiago. Du har kanskje hørt sangen Victor Jara av Lillebjørn Nilsen?

Jeg husker den ble spilt for oss på skolen. Den må ha gjort inntrykk for jeg har aldri glemt den siden.






Her er en sang av Victor Jara selv. Jeg ble introdusert for denne sangen på spanskkurset jeg tok for litt siden. Te recuerdo Amanda.





Victor Jara var inspirert av chilensk folklore og Violeta Parra blant andre. Selv inspirerte han flere skandinaviske visesangere på 70-tallet, som nevnte Lillebjørn og Cornelis Wreesvijk.

Hvil i fred, Victor Jara!




Legg gjerne igjen et spor etter deg i form av en kommentar! Ros, ris, spørsmål, rettelser, forslag, kommentarer tas imot med takk!